Mavekneb

Mavekneb skyldes oftest en irritabel eller irriteret tyktarm. Symptomerne kan være alt fra oppustet mave og maverumlen til trykkende smerter eller følelsen af aldrig at komme helt af med sin afføring efter at have været på toilettet. Men mavekneb kan også vise sig ved uregelmæssig afføring i form af forstoppelse eller diarré. Mavekneb er ofte værst lige efter at man har spist. Omkring hver tredje dansker har det ikke godt med maven. Næsten tre gange så mange kvinder som mænd bliver ramt af irriteret tyktarm og oplevelsen af maveproblemer som oppustethed, forstoppelse og uro i maven. Det vigtigste ved problemer med maven, er den mad, man spiser, hvor fibre fra grøntsager, frugt og groft brød hjælper tarmen med at fungere bedre sammen med sunde olier, fisk og magert kød, så tarmen har noget at arbejde med. Surmælksprodukter somA-38, Acidophilus eller Cultura har ofte en god virkning på tarmbakterierne. Dyrk motion, mindst en ½ time om dagen eller en time hver anden dag, er hvad der skal til. Og sørg så for regelmæssige spisetider og især regelmæssige toiletbesøg.

Gode råd til en sund mave

Spis alsidig kost med mange fibre fx rugbrød i stedet for franskbrød. Øg fiberen i kosten gradvist, da det ellers kan øge dannelsen af luft i tarmen. Drik rigeligt med vand, især hvis du har tendens til forstoppelse. Dyrk motion, det stimulerer tarmens bevægelser. Slip en vind. Der forværrer nemlig oppustetheden, hvis man ikke lader generende tarmluft slippe ud. Undgå for meget sukker og fedt, fx. chips, slik og sodavand. Spis frugt og grønt, som indeholder en række plantefibre, som er gode for tarmfunktionen. Undgå store mængder alkohol og kaffe - specielt på tom mave.

Spis 6 måltider om dagen, så maven har noget at arbejde med. Spis langsomt og ikke for meget. Spis syrnede mælkeprodukter med mælkesyrebakterier fx A-38, Acidophilus eller Cultura, der ofte har en god virkning på tarmbakterierne. På apoteket kan man fx købe midlet IMODIUM, der beroliger fordøjelsessystemet så afføringen bliver mere fast og mavens naturlige rytme genoprettes. Sørg for regelmæssige spisetider og især regelmæssige toiletbesøg. - Klik forstoppelse >>

Mavekneb og irritabel tyktarm

Stress. Det er kendt, at irritabel tyktarm kan forværres af stress og bekymring. En specielt stresset situation som fx skilsmisse, dødsfald i familien eller problemer på jobbet kan påvirke fordøjelsessystemets naturlige balance.

Sygdom. Irritabel tyktarm kan også fremkaldes af sygdom. Hvis man fx efter en svær mave-tarminfektion oplever vedvarende problemer med fordøjelsessystemet, er det sandsynligvis sygdommen, der har ført til irritabel tyktarm.

Kosten. Irritabel tyktarm kan også være fremprovokeret af fed og forarbejdet kost, der er fattig på fibre. Det kan også skyldes måden, man spiser på fx at sluge et par bidder i farten og ikke give sig tid til regelmæssige måltider, hvilket påvirker den måde, fordøjelsessystemet fungerer på.

Hormoner. Hormonforandringer hos kvinder, fx under menstruationen, kan også forværre symptomerne på irritabel tyktarm.

Kontakt din læge: Hvis du har blod eller slim i afføringen. Hvis der er vægttab. Hvis du lider af længerevarende forstoppelse eller diarré. Hvis du har feber i forbindelse med mavesmerter. - Klik diarré >>

Ondt i maven

Der kan også være andre og mere alvorlige årsager til mavekneb og ondt i maven. De hyppigste årsager til mavesmerter og evt. mavekramper er mavetarminfektioner som fx diaré, opkastninger og feber eller maveforgiftninger. Andre hyppige årsager til kraftige mavesmerter er nyresten, galdesten og blindtarmsbetændelse. - Klik galdesten og nyresten >> 

Andre artikler


Jobansøgning og CV

Lad MYADVIZER skrive din ansøgning og dit CV og kom til jobsamtale. Det gør 8 ud af 10 jeg har hjulpet.

Læs mere